Waarom een Belevingsadviseur?

Beleven doen we allemaal, altijd en overal. Je zintuigen geven signalen af aan de hersenen waardoor je gedrag aangestuurd wordt. Bewust maar vooral onbewust. Als je je fijn voelt is je gedrag anders dan wanneer dat niet zo is. Je lichaamshouding en bewegingen zijn anders, je hormonen kunnen veranderen en de perceptie van een plek wordt als een herinnering opgeslagen. Deze herinnering beïnvloed weer je volgende ervaringen. Je gedrag is voor ongeveer 95% onbewust en dus maar 5% bewust gedrag!

In de marketing wordt daar al jaren gebruik van gemaakt. Zonder dat we erbij stilstaan worden we continu beïnvloed via onze zintuigen:
• Klassieke muziek in wijnwinkels zorgt ervoor dat wij met duurdere wijn de deur uitgaan.
• Langzame muziek in de winkel zorgt ervoor dat we meer kopen, minder uitstellen en meer rondkijken in de winkel.
• We voelen ons meer ontspannen en prettiger in een ruimte waar bloemen staan.
• Mensen blijken in blauwe en groene ruimten minder angstgevoelens te ervaren.
• Klassieke muziek kan overlastgevers weren
• Limoengeuren versterken normconform gedrag (schoon/ opruimen)

Ogen graffiti

Door ogen voel je je onbewust toch bekeken ook al weet je bewust dat het een schildering is.

Ogen

Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen dat je je door ogen gezien voelt en je daarom beter gedraagt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waarom zou je deze psychologische kennis ook niet inzetten voor de openbare ruimte? Hier is alleen geen sprake van een direct commercieel belang, er is wel een maatschappelijk belang. Voor een stad of dorp en haar ondernemers is er ook een economisch belang. Maar in de eerste plaats voor ons allemaal, voor alle gebruikers.

Hoe mooi een plek ook kan zijn, als het er stinkt of er is teveel geluid, het is er te donker of het tocht er te hard, dan zul je hier niet lang blijven, je wil er weg.

Onprettige belevingen:
1. Stank: riool/ vuilnis/ bier.
2. Geluid: harde brommers/ sirenes/ getoeter/ harde muziek.
3. Licht: donkere steeg of fietsenberging/ verblindende reflectie.
4. Gevoel: wind/ tocht.
5. Visueel: Grijs, stenig, troep, graffiti, onkruid.

Prettige belevingen:
1. Geur: bloemen/gras/brood.
2. Geluid: vogels/ ruisen van bladeren/ kabbelend water.
3. Licht: gezien worden bevordert het gevoel van veiligheid.
4. Gevoel: zonnetje/ beschutting
5. Visueel: Natuur, afwisseling, activiteit, overzichtelijk.

Als je je prettig voelt op een plek valt dat niet direct op. Als je je ergens aan ergert, dan valt dat wèl op. Wil je blijven of weggaan?

Er is geen kant-en-klaar recept om een prettige plek te maken, elke plek is anders met andere gebruikers, met een ander verhaal en met een andere behoefte. En dáárom ben ik BELEVINGSADVISEUR die maatwerk maakt bij een plek en haar gebruikers!

Deze geweldige film duurt een uurtje en is zeer de moeite waard als je benieuwd bent naar gedrag van mensen in de openbare ruimte! De film is oud maar het gedrag nog steeds zeer herkenbaar. The Social Life of Small Urban Spaces uit 1980.