Parkeren tijdens de haal- en brengmomenten bij basisscholen.

Heel veel scholen hebben er last van: tijdens het brengen en halen van basisschoolkinderen staat de hele omgeving vol geparkeerd. Kinderen worden met de auto gehaald en gebracht i.p.v. lopend of met de fiets. En dan even snel zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. Ook nog niet altijd even netjes want “ach het is maar voor even”… Waarom gaan ouders niet lopend of fietsend de kinderen naar school brengen? De meest gehoorde antwoorden zijn dan: “omdat ik hierna meteen doorrij naar mijn werk”of “omdat het bij de school zo gevaarlijk is door al die auto’s”.

En dat terwijl we allemaal weten dat het om heel veel redenen beter is om met de fiets naar school te gaan. Kinderen krijgen verkeersinzicht, ze bewegen voor en na een dag school, krijgen de jaargetijden beter mee en hebben geen tijd om ruzie te maken met het broertje/zusje op de achterbank bijvoorbeeld. Er is zelfs een speciale naam voor kinderen die steeds gehaald en gebracht worden: de achterbankgeneratie!

Maar hoe verander je de beslissing die ouders ’s ochtends voor vertrek maken over het vervoersmiddel? Openbaar Beleven kijkt samen met school, ouders, aanwonenden, gemeente en wijkraad naar oplossingen om dit gedrag te veranderen.

Vicieuze cirkel

Steeds meer ouders brengen hun kind met de auto naar school want de omgeving van de school is steeds gevaarlijker omdat steeds meer ouders hun kind met de auto naar school brengen….

Parkeren of fietsen?

30% van de leerlingen komt uit Elden en kan beter lopend of met de fiets naar school, zelfstandig of begeleid. Kinderen uit de omliggende wijken zijn met de fiets net zo snel als met de auto zoals je op de kaart kunt zien. Vanuit deze wijken zijn veilige fietsroutes.

In dit voorbeeldproject is er samen (de scholen, peuterspeelzaal, BSO, gemeente, dorpsraad en bewoners) voor gekozen om de looproute als eerste uit te voeren. Om de betrokkenheid te vergroten is de looproute door ouders van de school zelf aangebracht met sjablonen en speciale wegenverf. De voetstapjes leiden de kinderen van de school naar de parkeerplaats.

Parkeren op het plein

Het verkeer wordt omgeleid tijdens het spuiten van de looproute.

Route leidt naar parkeerplaats

Het aanbrengen van de looproute door ouders.

Dames- heren- en kindervoetjes. Voor ieder z’n eigen voetstap!

De Jozefschool heeft voor blauw gekozen en de Troubadour voor geel. De eerste stap is gezet, effecten zijn positief en de kinderen hebben er zin in!

Parkeren op het plein

Looproute van het parkeerterrein naar de school.

Parkeren op het plein

Ouders van de andere basisschool brengen de gele looproute aan.

Parkeren op het plein

De kinderen zijn nieuwsgierig en willen al meteen over de voetstapjes lopen!

Parkeren of fietsen?

Samen met de school, gemeente en aanwonenden bespreken we oplossingen.

In overleg met de aanwonenden is ervoor gekozen om de gele streep door te trekken. De proef van een half jaar is geslaagd. Aanwonenden zijn tevreden. Soms is het wel eens lastig met bezoek maar ze vinden het nu beter dan het was. Foutparkeerders worden door onderwijzers aangesproken op gedrag en de politie is ook een paar keer komen handhaven.

De school werkt ook binnen de school hard mee om fietsen te stimuleren. Nieuwe ouders wordt gevraagd om niet met de auto te komen maar lopend of met de fiets. In de nieuwsbrief worden regelmatig de voordelen van fietsen genoemd en kinderen die met de fiets komen krijgen een compliment van de directrice. Bij de aanleg van het nieuwe schoolplein zijn er meer en betere fietsparkeerplekken gerealiseerd.

 

Ook problemen met foutparkerende ouders? Neem dan even contact op.

Tel: 06 45600419

Mail: petra@openbaarbeleven.nl

 

De belevingsadviseur was de projectleider in opdracht van de gemeente Arnhem en dorpsraad Elden.